Έλληνες καταναλωτές: Οι πιο απαισιόδοξοι στην Ευρωζώνη

0

Σε χαμηλό 2,5 ετών η καταναλωτική εμπιστοσύνη – Αύξηση της τάσης για αποταμίευση, επιδείνωση των προβλέψεων για τα οικονομικά των νοικοκυριών

«Βουτιά» κατέγραψε η καταναλωτική εμπιστοσύνη που υποχώρησε σε χαμηλό 2,5 ετών, με βασικό αίτιο την επιβολή του δεύτερου lockdown, που έφερε εκ νέου αναστολή πολλών δραστηριοτήτων. Όπως προκύπτει από την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ, οι Ελληνες καταναλωτές φιγουράρουν στην πρώτη θέση της κατάταξης με τους πιο απαισιόδοξους καταναλωτές στην ΕΕ και μάλιστα με διαφορά από τις υπόλοιπες χώρες.

Παράλληλα, ενδιαφέρον παρουσιάζει το εύρημα ότι  ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες ενισχύθηκε τον Νοέμβριο και διαμορφώθηκε στις -61,9 μονάδες (από -66,2), αποτυπώνοντας την τάση για προληπτική αποταμίευση λόγω της αβεβαιότητας για το μέλλον. Αλλα αίτια της αύξησης της αποταμίευσης είναι οι άμεσες κρατικές ενισχύσεις, καθώς και η αναβολή πληρωμών δανειακών και φορολογικών υποχρεώσεων. .

Πιο αναλυτικά, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης συνέχισε να υποχωρεί τον Νοέμβριο και διαμορφώθηκε στις –48,3 (από –45,5) μονάδες, επίπεδο πολύ χαμηλότερο εκείνου πριν ένα χρόνο (-6,8 μονάδες), που είναι τα χαμηλότερο σχεδόν των τελευταίων 2,5 ετών (από τον Ιούλιο του 2018).

Η έντονη, πρωτοφανής επιδείνωση των επιδημιολογικών δεδομένων στην Ελλάδα στα τέλη Οκτωβρίου, που δεν είχε αποτυπωθεί στην προηγούμενη έρευνα και συνεχίστηκε τον Νοέμβριο, και κυρίως το δεύτερο lockdown στο οποίο αυτή η εξέλιξη οδήγησε, αποτέλεσαν τα βασικά αίτια της επιδείνωσης στις προσδοκίες των νοικοκυριών. Η νέα αναστολή πολλών δραστηριοτήτων και τα υπόλοιπα περιοριστικά μέτρα, εκτός από τις άμεσες επιδράσεις τους, δημιουργούν και αβεβαιότητα ως προς το πότε και με ποιο τρόπο θα αρθούν, αυξάνοντας την ανησυχία για τις επιπτώσεις τους.

Η νέα υποχώρηση διατηρεί τους Έλληνες καταναλωτές στην πρώτη θέση στην κατάταξη ως προς τους περισσότερο απαισιόδοξους καταναλωτές στην ΕΕ. Την Ελλάδα ακολουθούν η Κύπρος και η Σλοβενία με -35,0 και -33,6 μονάδες αντίστοιχα. Στην τέταρτη θέση βρίσκονται οι καταναλωτές της Βουλγαρίας, με -31,0 μονάδες, ενώ την πεντάδα κλείνει η Πορτογαλία με -30,8 από –27,3 τον προηγούμενο μήνα. Τη χαμηλότερη κατάταξη ως προς την απαισιοδοξία εμφάνισαν η Σουηδία (- 1,2) και η Δανία (-0,8), ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι μετά από πάρα πολύ καιρό καμιά χώρα δεν εμφάνισε θετικό πρόσημο. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -18,7 μονάδες στην ΕΕ και στις -17,6 μονάδες στην Ευρωζώνη, ενώ ανοδική τάση εμφάνισαν τον Νοέμβριο 7 χώρες.

Αναλυτικά:

● Εκ νέου επιδείνωση των εκτιμήσεων των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους τελευταίους 12 μήνες

Οι εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προηγούμενους 12 μήνες επιδεινώθηκαν οριακά τον Νοέμβριο, με το σχετικό ισοζύγιο να διαμορφώνεται στις -37,1 (από -36,9) μονάδες. Το 51% των νοικοκυριών εκτίμησε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 4% θεωρεί πως επήλθε μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -10,1 και -10,5 μονάδες αντίστοιχα.

● Χειροτέρευση προβλέψεων για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών

Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες επιδεινώθηκαν αισθητά τον Νοέμβριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -41,9 (από -37,7) μονάδες. Το 52% (από 46%) των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 4% (από 7%) προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -6,9 και -5,9 μονάδες αντίστοιχα.

● Έντονη εξασθένιση προβλέψεων για την οικονομική κατάσταση της χώρας

Ο δείκτης των προβλέψεων των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο παρουσίασε έντονη επιδείνωση τον Νοέμβριο και διαμορφώθηκε στις -64,8 (από -51,1) μονάδες. Το 73% των καταναλωτών (από 59%) συνεχίζει να προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 15% το οποίο αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -40,2 και -35,7 μονάδες αντίστοιχα.

● Βελτίωση πρόθεσης για μείζονες αγορές

Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) ενισχύθηκε, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -49,3 (από – 56,2) μονάδες. Το 53% των καταναλωτών (από 58%) προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ εκ νέου το 4-5% αναμένει το αντίθετο. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -17,8 μονάδες στην ΕΕ και στις -18,3 μονάδες στην Ευρωζώνη.

● Ενίσχυση της πρόθεσης για αποταμίευση

Ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες ενισχύθηκε τον Νοέμβριο, καθώς διαμορφώθηκε στις -61,9 μονάδες (από -66,2). Το 79% των νοικοκυριών δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 20% τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις +3,6 μονάδες στην ΕΕ και στις +3,9 μονάδες στην Ευρωζώνη.

● Επιδείνωση στις προβλέψεις για την ανεργία

Ο δείκτης πρόβλεψης για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες αυξήθηκε σημαντικά τον Νοέμβριο, στις +77,2 μονάδες έναντι +63,8 μονάδων τον Οκτώβριο. Το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπει μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας ενισχύθηκε στο 87% (από 78%), με το 4% των ερωτηθέντων να αναμένει ελαφρά μείωσή της. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +57,7 και +56,9 μονάδες.

● Υποχώρηση στις αρνητικές προβλέψεις για τις τιμές

Ο δείκτης για τις προβλέψεις μεταβολών στις τιμές τους προσεχείς 12 μήνες, παρουσίασε μικρή ενίσχυση τον Νοέμβριο, στις -8,4 μονάδες, έναντι -10,4 μονάδων τον Οκτώβριο. Το 30% των νοικοκυριών προβλέπει άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 50% αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +17,2 και +15,4 μονάδες αντίστοιχα.

● Μικρή αύξηση του ποσοστού που «αντλεί από τις αποταμιεύσεις του»

Σχετικά με τις εκτιμήσεις για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» υποχώρησε στο 57% (από 62%), ενώ παράλληλα ενισχύθηκε στο 12% (από 9%) το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους. Οι καταναλωτές που δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν το 23% του συνόλου, ενώ το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι «έχουν χρεωθεί» ήταν αμετάβλητο σε σύγκριση με τον Νοέμβριο.

Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Αποδέχομαι Διαβάστε περισσότερα