Θαλάσσιος τουρισμός: Στο προσκήνιο ξανά το αίτημα η άρση του καμποτάζ για να σωθεί η σεζόν

0

Πιο επιτακτική από ποτέ χαρακτηρίζουν τοπικοί παράγοντες και επαγγελματίες που ασχολούνται με το yachting σε Δωδεκάνησα, Κυκλάδες, Ιόνιο και Kρήτη την άρση του καμποτάζ στον θαλάσσιο τουρισμό, με το βλέμμα στραμμένο στην επόμενη ημέρα της πανδημίας.

Στο νέο απαιτητικό τοπίο που διαμορφώνεται την επόμενη ημέρα της πανδημίας, υποστηρίζουν ότι είναι απαραίτητο να χρησιμοποιηθούν όλα τα διαθέσιμα και εργαλεία γι αυτό και επαναφέρουν το αίτημά τους, το οποίο είχαν μετ΄επιτάσεως θέσει και τον Ιούνιο του 2020.

Την αρχή είχε κάνει ο δήμαρχος της Σύμης κ. Λευτέρης Παπακαλοδούκας με επιστολή του προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Πλακιωτάκη και ακολούθησε παρέμβαση στον πρωθυπουργό και στα συναρμόδια υπουργεία από ναυτικούς πράκτορες οι οποίοι δραστηριοποιούνται στον θαλάσσιο τουρισμό σε Δωδεκάνησα, Ιόνιο και Κρήτη.

Στη συνέχεια, την πρόταση του δημάρχου Σύμης και της ΠΕΔ Ιονίων Νήσων, υιοθέτησε η ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου που απέστειλε τον Σεπτέμβριο του 2020 σχετική επιστολή στον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής την οποία υπογράφει ο πρόεδρός της κ. Α. Καμπουράκης, ζητώντας να δρομολογηθούν οι απαραίτητες παρεμβάσεις, προκειμένου να δοθούν περαιτέρω κίνητρα για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού που τόσο μεγάλη ανάγκη έχει η χώρα μας, ειδικά στην μετά covid περίοδο.

Όπως προκύπτει από πληροφορίες της «δ», το θέμα πρόκειται να επανέλθει άμεσα και πιο επιτακτικά από τους αρμόδιους φορείς, καθώς σκοπός είναι άμεσα να αρθεί το καμποτάζ για τα σκάφη αναψυχής με σημαίες τρίτων χώρων προκειμένου να μην πάει χαμένη η φετινή τουριστική περίοδος.

Όπως δήλωσαν ναυτικοί πράκτορες της Δωδεκανήσου σε Ρόδο κι Κω, στην «δημοκρατική», ήρθε η ώρα να ανοίξει η συζήτηση παρά τις αντιδράσεις που υπάρχουν.

«Εμάς μας αφορά τι γίνεται στα Δωδεκάνησα. Η άρση του καμποτάζ όχι μόνο δεν ευνοεί τα νησιά μας, και άλλα νησιά όπως των Κυκλάδων και του Ιονίου αλλά μας αφαίρεσε ένα μεγάλο τμήμα της πίτας του θαλάσσιου τουρισμού που τόσο μεγάλη ανάγκη έχουμε για να στηριχθούν οι τοπικές οικονομίες. Πρέπει πάντα να βλέπουμε την μεγάλη εικόνα και η μεγάλη εικόνα δείχνει κατάφωρη αδικία εις βάρος των νησιών της Δωδεκανήσου, των Κυκλάδων και του Ιονίου από την εφαρμογή του καμποτάζ. Ηρθε η ώρα να αρθεί η στρέβλωση η οποία μας κόστισε πάρα πολύ ακριβά», δήλωσε στη «δ» ο δήμαρχος της Σύμης κ. Ελευθέριος Παπακαλοδούκας ο οποίος επαναφέρει το θέμα, έχοντας ως όπλα στη φαρέτρα του την απόφαση της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, της ΠΕΔ Ιονίων Νήσων, την επιστολή διαμαρτυρίας ναυτικών πρακτόρων Δωδεκανήσου, Ιονίων Νήσων και Κρήτης όπως επίσης και την αναφορά της βουλευτή Κυκλάδων της ΝΔ κ. Κατερίνας Μονογυιού προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση τα όσα ισχύουν σήμερα, σκάφος αναψυχής με σημαία εκτός Ε.Ε.- ΕΟΧ δεν μπορεί να κάνει ναύλους στη χώρα μας ούτε σε one way ταξίδι.

Τόσο η ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου όσο και η βουλευτής Κυκλάδων κ. Μονογυιού, υιοθέτησαν την επιστολή που απέστειλε ο δήμαρχος Σύμης στον υπουργό Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκη, η οποία αφορά μια πλειάδα νησιών και αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής:

«Αυτό που ζούμε στην πράξη και διαπιστώνουμε καθημερινά στη Σύμη, αλλά και ενημερωνόμαστε από ρεπορτάζ σε όλη την Ελλάδα, μέσα από τη δουλειά του δήμου μας, είναι ότι αναγκάζουμε δικούς μας τουρίστες-πελάτες, δηλαδή τουρίστες που θέλουν να ταξιδέψουν αποκλειστικά και μόνο στα Ελληνικά νησιά, να επιβιβάζονται και να αποβιβάζονται σε λιμάνι τρίτης χώρας, όπως της Τουρκίας, της Κροατίας, του Μαυροβουνίου και της Αλβανίας. Ενώ δηλαδή ο αποκλειστικά δικός μας τουρίστας (αφρόκρεμα του παγκόσμιου στερεώματος), θέλει να ταξιδέψει με ένα υπερπολυτελές σκάφος, στα ελληνικά νησιά, εδώ και 20 χρόνια που γνωρίζω, ως δήμαρχος Σύμης, κάνει είσοδο σε γειτονική χώρα και έξοδο από γειτονική χώρα, μολονότι σε διάστημα αρκετών ημερών, διασχίζει με στάσεις όλο το Αιγαίο και τα Ελληνικά νησιά, έναντι πινακίου φακής.

Είναι λοιπόν απαράδεκτο κατά τη γνώμη μου, να εφαρμόζεται ακόμη στην Ελλάδα ένας αναχρονιστικός παλαιός νόμος (περί καμποτάζ) που απαγορεύει στα επαγγελματικά πλοία με ξένη σημαία να αρχίζουν και να τελειώνουν την θαλάσσια κρουαζιέρα τους στην Ελληνική επικράτεια. Δεδομένου δε ότι τα επαγγελματικά αυτά πλοία αναψυχής, αποτελούν όπως προείπα, ένα τεράστιο μέγεθος για το θαλάσσιο τουρισμό της χώρας μας και του νησιού μας, μπορεί κανείς εύκολα να αντιληφθεί, πόσα έσοδα χάνονται ετησίως, από τον συγκεκριμένο αναχρονιστικό παραλογισμό.
Τι έχει να χάσει άραγε η Ελλάδα από την άρση του καμποτάζ και την κατάργηση αυτού του αναχρονιστικού νόμου;

Μήπως τώρα, τα πλοία αυτά υπό ξένη σημαία, δεν έρχονται νόμιμα τελικά στα Ελληνικά νησιά και δεν ταξιδεύουν ανεμπόδιστα; Αυτός ο νόμος αλήθεια, πιστεύει κανείς εν έτει 2020, ότι έχει ανακόψει έστω και κατ’ ελάχιστον, τις προσεγγίσεις των ξένων, επαγγελματικών πλοίων στα Ελληνικά λιμάνια, προσφέροντας επιπλέον ναύλους στα υπό Ελληνική σημαία αντίστοιχα επαγγελματικά πλοία (όπου τα τελευταία χρόνια, όπως ήδη γνωρίζουμε από δημοσιεύσεις, η πληρότητα τους αγγίζει έως και το 100% τους μήνες αιχμής); Νομίζω ότι στρουθοκαμηλίζουμε, με τέτοιους ανόητους ισχυρισμούς και επιχειρήματα. Μόνο ζημιά υφίστανται ο θαλάσσιος τουρισμός και η οικονομία της χώρας μας, δεδομένου ότι θα είχε δυνατότητα να εισπράττει σημαντικά έσοδα από μία ανύπαρκτη έως σήμερα πηγή, λόγω διατήρησης του καμποτάζ, σε όλους τους τομείς (διανυκτερεύσεις, εστίαση, μεταφορά, διασκέδαση, μουσεία κ.λπ.). Γι’ αυτό επιβάλλεται κατά τη γνώμη μου, να καταργηθεί άμεσα αυτός ο αναχρονιστικός νόμος, έστω και τώρα, μετά από χρόνια, ώστε οι τουρίστες που επιθυμούν να ταξιδέψουν αποκλειστικά και μόνο στα Ελληνικά νησιά και προορισμούς, να επιβιβάζονται και αποβιβάζονται ελεύθερα, με απλές διαδρομές, μόνο από την Ελλάδα, χωρίς τέτοιου είδους περιορισμούς ως προς τα επαγγελματικά πλοία υπό ξένη σημαία, τα οποία με τον τρόπο αυτό και αφού έχουν πληρώσει το φόρο που τους αναλογεί (φόρος κυκλοφορίας και ελεύθερης διέλευσης).

Οι Κυβερνήτες σκαφών, καθώς και όλα τα μεγάλα ευρωπαϊκά ναυλομεσητικά γραφεία, σε αλλεπάλληλα άρθρα για την Ελλάδα αναφέρουν ότι καθώς έχουν πρωτεύοντα προορισμό αναψυχής την Ελλάδα, ένα είδος δασμού κατά την είσοδο τους στη χώρα θα εξυπηρετούσε τη διέλευση και κυκλοφορία των θαλαμηγών στην Ελληνική επικράτεια, όντας ο αποκλειστικός προορισμός τους, το οποίο και θα τους διευκόλυνε και θα έκανε απλούστερες τις διαδικασίες για όλους. Τα σκάφη θα ελλιμενίζονται υποχρεωτικά περισσότερες ημέρες στα λιμάνια μας και οι τουρίστες θα παραμένουν περισσότερες ημέρες στα λιμάνια υποδοχής και εξόδου, συμβάλλοντας πολύτιμα για την οικονομία της χώρας μας, κεφάλαια.

Προτείνουμε τη θέσπιση στην Ελλάδα, όπως γίνεται και στις άλλες ευρωπαϊκές, αλλά και γειτονικές χώρες Τουρκία, Κροατία, Μαυροβούνιο, Αλβανία κ.ά., ενός νέου μέτρου εφάμιλλου με αυτό το φόρο που η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επέβαλε το έτος 2014 στα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής, με μηνιαίο τέλος κυκλοφορίας διέλευσης και χρήσης μαρίνων και λιμένων, που να αφορά όλα τα επαγγελματικά πλοία υπό ξένη σημεία, τα οποία δραστηριοποιούνται στην Ελληνική Επικράτεια και το οποίο θα εισπράττεται κάθε φορά στον πρώτο λιμένα εισόδου, πληρωτέο π.χ. με e-paravolo ή μέσω των ναυτικών πρακτόρων. Όσον αφορά τέλος στο θέμα της επιβολής ΦΠΑ στα ναυλοσύμφωνα που φημολογείται, χωρίς να ειδικευόμαστε στο ευρωπαϊκό δίκαιο, πιστεύουμε ότι θα είναι παράνομο, αν σε ναυλοσύμφωνα που συντάσσονται και πληρώνεται ο ΦΠΑ σε άλλη χώρα της Ε.Ε. επιβάλλεται εκ νέου ΦΠΑ όταν καταπλέουν σε ελληνικούς λιμένες ή μαρίνες. Εν κατακλείδι λοιπόν, θεωρώ ότι ο θαλάσσιος τουρισμός (yachting) στη χώρα μας, έχει τεράστιες δυνατότητες οικονομικής ανάπτυξης, με απλές νομοθετικές παρεμβάσεις από την πολιτεία, για το καλό του ΑΕΠ της χώρας, το κοινωνικό σύνολο των νησιών μας και ειδικότερα των ακριτικών», αναφέρει μεταξύ άλλων στην επιστολή του ο δήμαρχος Σύμης ο οποίος έχει στο πλευρό του πολλούς επαγγελματίες του κλάδου αλλά και δημάρχους νησιών που ζητούν την επανεξέταση του θέματος.

www.dimokratiki.gr

Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Αποδέχομαι Διαβάστε περισσότερα